צפו • בצלם: המח"ט ירה למוות בניגוד לחוק במחבל מיידה האבנים שנמלט

    שלמה בן יוסף 3 Comment on צפו • בצלם: המח"ט ירה למוות בניגוד לחוק במחבל מיידה האבנים שנמלט
    0:30
    16.05.24
    איתי גדסי No Comments on ברקע חוק הגיוס: מועצת החכמים מקימה ועדת ראשי ישיבות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ארגון השמאל הקיצוני 'בצלם' הפיץ היום סרטי וידאו מהם עולה כי מפקד החטיבה המרחבית בנימין, אלוף משנה ישראל שומר, שירה לפני כשבועיים בצעיר פלסטיני, מוחמד עלי-כוסבה, בן 17, בעיירה א-ראם, מצפון לירושלים לאחר שזרק על רכבו אבנים – לא נהג כדין.

    נזכיר כי מפקד פיקוד המרכז, אלוף רוני נומה הודיע כי הוא "מגבה באופן מלא את המח"ט ואת תפקודו באירוע זה, בו נשקפה לכוח סכנת חיים ממשית." בנוסף, פרסמו פוליטיקאים שונים הודעות תמיכה באל"מ שומר ובהתנהלותו באירוע.

    תחקיר בצלם, שכלל גביית עדויות ממספר עדי ראייה לתקרית, וכן ניתוח של תיעוד האירוע בווידיאו ממצלמת אבטחה, העלה כי בסביבות השעה 6:30 כלי רכבו של אל"מ שומר נסע מערבה בכביש מכיוון ג'בע לכיוון מחסום קלנדיה. כשהתקרב הג'יפ לצומת רץ לעברו מוחמד עלי-כוסבה, השליך ממרחק קצר מאוד אבן על שמשתו, שהתנפצה, ונמלט מהמקום.

    "במחבלים צריך לירות": פוסט מחולל הסערה של גל הירש

    בתיעוד הווידיאו נראה הג'יפ כשהוא עוצר בצומת מיד לאחר שהושלכה עליו האבן, ומתוכו יוצאים שני חיילים הפותחים במרדף אחרי הצעיר הנמלט. חייל שלישי נראה ממתין בסביבת כלי הרכב. בסרטון לא נראה יידוי אבנים נוסף.

    המשך המרדף והירי מתרחשים מחוץ לשדה הראייה של מצלמת האבטחה ואינם מתועדים בסרטון. לדברי מספר עדי ראייה שהם כנראה ערבים ועליהם מתבססים תחקירני בצלם, אל"מ שומר ירה בעלי-כוסבה בעת שהאחרון היה במרחק של כעשרה מטרים ממנו, ואז ניגש אליו ודחף אותו באמצעות רגלו. כמובן שאין למידע הזה כל בסיס עובדתי מלבד טענות של ערביים.

    בסרטון מצלמת האבטחה ניתן לראות את שני החיילים שבים לשדה הראייה של המצלמה כחצי דקה לאחר תחילת האירוע, עולים לכלי הרכב ונוסעים לדרכם. עלי-כוסבה פונה מהמקום במכונית פרטית ממנה הועבר לאמבולנס של הסהר האדום. הוא הגיע במצב של מוות קליני לבית החולים ברמאללה, שם נקבע מותו.

    לפי הודעת דובר צה"ל מיום האירוע, כלי הרכב של אל"מ שומר הותקף על ידי פלסטינים שהשליכו עליו סלעים. אל"מ שומר חש בסכנת חיים ממשית, יצא מרכבו וביצע נוהל מעצר חשוד. מתחקיר בצלם עולה כי הירי שהרג את עלי-כוסבה היה בלתי מוצדק ובלתי חוקי וכי הגרסה הרשמית לאירוע אינה מתיישבת עם העובדות.

    לדברי עורכי התחקיר, עלי-כוסבה נפגע משלוש יריות בפלג גופו העליון: קליע אחד פגע בפניו מהצד ושניים פגעו בו מאחור. מיקום הפציעות תואם את התמונה העולה מהעדויות ומתיעוד הוידאו – שהוא נורה בגבו, בעת שנמלט מהחיילים.

    בבצלם המגינים על זכויות מחבלים טוענים כי "הטענה שלנוסעי המכונית נשקפה סכנת חיים מעלי-כוסבה בזמן הירי, לאחר שנמלט מהמקום, היא בלתי סבירה. אין חולק על-כך שפגיעת האבן בשמשת כלי הרכב הג'יפ וניפוצה סיכנו את נוסעיה בזמן אמת. אולם, הירי בגבו של עלי-כוסבה נעשה לאחר שהוא נמלט מהמקום, בעת שלא נשקפה ממנו "סכנת חיים ממשית" כלשהי. תחושת סכנה אינה יכולה לשמש הצדקה לכל פעולה ללא שום מגבלה".

    עוד נאמר בהודעה כי "בהודעת דובר צה"ל נאמר בנוסף כי אל"מ שומר ביצע נוהל מעצר חשוד. אולם טענה זו סותרת הן את הטענה הראשונה בדבר סכנת חיים והן את עובדות המקרה: הוראות הפתיחה באש של הצבא מאפשרות, במסגרת נוהל מעצר חשוד, לירות ברגליו של החשוד, כדי להביא למעצרו. הן אינן מתירות הרג באמצעות שלוש יריות לפלג הגוף העליון".



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      בצלם חולי נפש שימומתו אמן כל האנשים שם שונאי ישראל ימח שמם ערב רב

    2. 2

      רואים בפירוש את הירי, הוא נעשה בזמן המרדף.

    3. 1

      בצלם ארגון תומך טרור צריך לצאת מחוץ לחוק